Siirry pääsisältöön

Suomen matemaattis-luonnontieteellisen alan erityisen koulutustehtävän lukiot ja uusi LUKEMA-verkosto

Kyllä Suomessa on hienoja kouluja! Otaniemen (ent. Olarin) lukion sekä Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat kiersivät lukuvuoden 2018-2019 aikana tutustumassa Suomen matemaattis-luonnontieteellisesti suuntautuneisiin erityistehtävälukioihin.

Kierros oli osa luonnontieteiden ja matematiikan elokuussa 2018 käynnistyneitä valtakunnallisia kehittämistehtäviä, jotka OKM on lukioillemme myöntänyt.

Kävimme kierroksen kaikissa lukioissa, joilla on matemaattis-luonnontieteellinen erityinen koulutustehtävä.



Alueittain järjesteltynä nämä koulut ovat
  1. Kokkolan suomalainen lukio, Kokkola (luonnontieteet ja teknologia)
  2. Nurmon lukio, Seinäjoki (luonnontieteet ja matematiikka)
  3. Porin suomalainen yhteislyseo, Pori (luonnontieteet)
  4. Tampereen klassillinen lyseo, Tampere (luonnontieteet)
  5. Kerttulin lukio, Turku (luonnontieteet, ICT)
  6. Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio, Turku (luonnontieteet)
  7. Lahden lyseo, Lahti (luonnontieteet, matematiikka ja teknologia)
  8. Kaurialan lukio, Hämeenlinna (matemaattis-luonnontieteellinen)
  9. Hyvinkään Sveitsin lukio, Hyvinkää (luonnontieteet)
  10. Järvenpään lukio, Järvenpää (matemaattis-luonnontieteellinen)
  11. Martinlaakson lukio, Vantaa (luonnontieteet)
  12. Otaniemen lukio, Espoo (luonnontieteet ja matematiikka)
  13. Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio (matematiikka)
  14. Helsingin luonnontiedelukio, Helsinki (luonnontieteet)
Suomessa on muitakin matematiikan ja luonnontieteiden lippua korkealla pitäviä kouluja (kuten Päivölän opisto Akaalla, Joensuun normaalikoulu ja monia muita), mutta tässä keskitymme erityisen koulutustehtävän kouluihin.

Erityistehtävälukiot ovat hakeneet ja saaneet luvan painottaa opetuksessaan tiettyjä aineita, ja opiskelijat voivat vastaavasti hieman keventää muiden aineiden opiskelua. Yhteensä erityisen koulutustehtävän lukioita on Suomessa 75. Täydellinen lista löytyy esimerkisi täältä.

Persoonalliset koulut


Erityistehtäväkoulujen ohjelmat poikkeavat toisistaan melkoisesti. Matematiikkaa tehdään paljon Nurmossa, Hämeenlinnan Kaurialassa, Lahdessa, Järvenpäässä, Otaniemessä ja tietysti Maunulassa. Teknologia on isossa roolissa Lahdessa, Kokkolassa ja erityisesti Kerttulissa, jonka ohjelmointipuoli on erityisen laaja. Luonnontieteet yhdistävät kaikkia, mutta siinäkin on painotuseroja: Tampere painottaa “pehmeitä” luonnontieteitä biologia ja kemiaa, ja Turussa samassa koulussa toimiva Merilinja tuo synergiaetuja esimerkiksi merifysiikan ja ympäristökemian osalta. Kokkola hyödyntää avointa ilmatilaansa tarjoamalla lukiolaisille mahdollisuuden suorittaa lentolupakirja lukion yhteydessä.

Erityisen koulutustehtävän lukioita yhdistää opiskelijoiden luonnontieteitä kohtaan tuntema into, joka kannattelee monenlaisia soveltavia kursseja, retkiä ja kehitysprojekteja. Maunulasta suunnataan kesäkouluun Kilpisjärvelle, Turun yhteiskoulusta merikurssille Välimerelle, Martinlaaksosta tiedekouluun Lontooseen, ja Otaniemen ekologian kurssin kohteena on Norjan Tjärnö.

Koulukohtaisista soveltavista kursseista iso osa on lukioiden omaa tuotantoa ja osa taas järjestetään yhteistyössä korkeakoulujen kanssa. Esimerkiksi Tampereen klassillisen lyseon ohjelmoinnin opetus toteutetaan AMK-yhteistyönä ja Porin suomalainen yhteislyseo hyödyntää SAMK:n tiloja ja kursseja.

Uusi LUKEMA-verkosto

Yhteistyö ja kokemusten jakaminen luma-alan erityisen koulutustehtävän koulujen välillä on perinteisesti ollut vähäistä. Asiaa korjaamaan perustettiin keväällä 2019 LUKEMA-yhteistyöverkosto, jonka rungon erityistehtäväkoulut muodostavat. Muutkin matemaattis-luonnontieteellisesti suuntautuneet lukiot ja yksittäiset opettajat ovat tervetulleita mukaan!

Verkoston ensimmäinen ponnistus oli huhtikuussa 2019 järjestetyt Lukema-koulutuspäivät Espoon Otaniemessä. Marraskuussa on luvassa Matematiikka- ja tiedefestarit Maunulassa. Tervetuloa mukaan verkoston toimintaan!

Yhteistyöterveisin




Ville Tilvis (Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio)
Kirsi Vakkilainen (Otaniemen lukio)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alumneja ja verkostoitumista Otaniemen lukion databileissä

Alumneja ja verkostoitumista Otaniemen lukion databileissä Otaniemen lukiossa järjestettiin syksyllä 2019 lukion historian ensimmäiset databileet. Olarin lukiossa näitä on järjestetty jo yli 20 vuotta. Ajatuksena on lukiona ja opettajina pitää yhteyttä alumneihin ja toisaalta muodostaa verkostoa nykyisten ja entisten opiskelijoiden välille. Databileet ovat matematiikka- ja luonnontiedelukion vuosittain toistuva juhla, joka järjestetään aina samaan aikaan vuodesta ja toistaiseksi myös aina samalla kaavalla. Databileiden nimi juontuu siitä, että juhliin on alusta asti kutsuttu kaikki lukion ma-lu- eli D-ryhmien opiskelijat. Erikoislukion ryhmän tunnus oli alusta asti Olarin lukiossa D ja siitä tuli nimitys datat. Kun alumneja alkoi siunaantua, kutsuttiin myös entiset datat mukaan ja vähitellen syksyisin alkoi tipahdella s-postilla kysymyksiä: Milloin on Databileet? Oli syntynyt perinne! Suunnitelmissa on ollut jopa jatkaa toimintaa niin, että nykyinen opiskelija voisi pääs

Mitä vierailukierroksesta jäi mieleen?

Mitä vierailukierroksesta jäi mieleen? Edellisessä postauksessa kerroimme tutustumiskierroksesta Suomen matemaattis-luonnontieteellisen alan erityistehtävälukioihin. Tässä lisätunnelmia kierroksesta.  Vierailimme lukuvuoden 2018-2019 aikana 13 eri lukiossa kehittämistehtäviemme puitteissa. Vierailujen tavoitteena oli tutustua luonnontieteen, matematiikan ja teknologian erityistehtävän saaneiden lukioiden toimintaan sekä lukioiden opettajiin ja rehtoreihin. Vierailuryhmään kuuluivat aina Kirsi Vakkilainen Olarista (tästä syksystä alkaen Otaniemen lukio) ja Ville Tilvis Maunulasta ja lisäksi mukanamme oli vaihtelevasti koulujemme muita opettajia ja rehtoreita. Olemme todella otettuja, että meidät otettiin niin lämpimästi vastaan ja kouluissa oltiin valmiita uhraamaan yhteiselle tapaamiselle aikaa. Tapasimme mahtavia kollegoja, kokeneita konkariopettajia, todellisia opettajapersoonia, idearikkaita ja innokkaita pedagogeja ja intohimoisia oman alansa asiantuntijoita. L